بانک مسکن و صداهایی که نمی خواهد بشنود

تاریخ خبر: // کد خبر: 195 // // //

بانک مسکن و صداهایی که نمی خواهد بشنود

متاسفانه چند وقتی است(بشکل خاص از سال ۱۳۹۶) که رفتارهای بانک مسکن در ستاندن اقساط بانکی و تعاملات کاری با مشتریان چندان خوب انجام نگرفته و باعث رنجش برخی از شهروندان و مشتریان این بانک،شده است . رفتارهایی که شاید بتوان صفت برخورد غیر حرفه ای را هم بدان داد. این در حالی است که با وجود انعکاس چندین باره مشکلات به روابط عمومی بانک، هیچگونه پاسخ و شفاف سازی خاصی ، صورت نگرفته است.

بانک مسکن و صداهایی که نمی خواهد بشنود

شعار سال : متاسفانه چند وقتی است(بشکل خاص از سال ۱۳۹۶) که رفتارهای بانک مسکن در ستاندن اقساط بانکی و تعاملات کاری با مشتریان چندان خوب انجام نگرفته و باعث رنجش برخی از شهروندان  و مشتریان این بانک،شده است . رفتارهایی که شاید بتوان صفت برخورد غیر حرفه ای را هم بدان داد.

این در حالی است که با وجود انعکاس چندباره چنین مشکلاتی به روابط عمومی این بانک معظم، گویا روابط عمومی محترم روزه سکوت گرفته اند و تمایلی به شفاف سازی مشکلات شهروندان در این حوزه و حوزه هایی همانند را ندارند. بدین وسیله پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برای آخرین بار از عزیزان روابط عمومی بانک مسکن تقاضا می کند که اقدام به شفاف سازی مشکلات پیش امده و پاسخگویی در این خصوص کنند. بدیهی است در صورت تداوم کم توجهی ها، از ظرفیت های حداکثری اطلاع رسانی رسانه، همچنین اختیارات قانونی رسانه در پیگیری امور و انعکاس شایسته آن به مراجع قضایی(مدعی العموم) ، نهادهای بازرسی (با تاکید بر سازمان بازرسی) و سایر ساختارهای قانونی نظارتی تعریف شده ، با هدف اصلاح امور، استفاده خواهد شد.
برخی از مهمترین سوالات و نارضایتی های مطرح شده، بشرح زیر است :
* سود وام خرید مسکن ارایه شده به مشتریان با احتساب، اصل و سود مبلغ پرداختی برای خرید اوراق (محاسبه بر اساس مدت زمان بازپرداخت وام  مسکن باشد) چقدر می شود(لطفا در روند محاسبه، وام های تکلیفی نظیر جوانان ، بافت فرسوده، مسکن مهر و ….، را وارد نکرده و بشکل خاص پاسخگو به سوال مطرح شده باشید).
* تفاوت درصد محاسبه سود در دو فرمول، محاسبه سود برای سپرده گذاری و محاسبه سود برای اخذ وام در بانک مسکن را بشکل شفاف بیان نمایید(تاکید بر محاسبه درست و غیر انحرافی سوال اول).
* آیا گرفتن ضامن کارمند رسمی با گواهی کسر از حقوق برای وام مسکن(در شرایطی که سند در رهن بانک می رود)، قانونی است؟ اگر جواب منفی است (غیر قانونی است)، لیست شعبی که چنین درخواستی را از مشتری کرده اند، ارسال می کنیم و منتظر انعکاس مکتوب نوع برخوردهای اداری صورت گرفته با مرتکبین این خلاف می باشیم.
* سلسله روند تعریف شده توسط بانک مسکن در فرآیند گرفتن اقساط معوق از مشتریان بانک، چگونه است( تعدد و سلسله مراتب تماس تلفنی،ارسال پیام کوتاه، ارسال پیام برای ضامن و ….).
* لطفا بشکل شفاف بیان بفرمایید، آیا صحیح است که همکاران شعبه در هر هفته دو بار یا هر هفته یک بار برای اقساط معوق به مشتری زنگ بزنند(حتی با وجود یک قسط معوق)؟ اگر گرفتن حتی یک قسط معوق به هر شیوه ممکن را حق بانک می دانید، به زودی رسانه با طوماری از دستورالعمل ها، بخشنامه ها و قوانین مصوب در خدمت خواهد بود. بنظر می رسد منزلت شهروندان بسیار بیشتر از آن چیزی باشد که در رفتار و تعاملات بانک مسکن با مردم شاهد هستیم(توصیه می کنیم به هیچ وجه تابع تفکرات پوسیده و نخ نمایی نظیر،مردم نمی خواهند اقساط خود را بپردازند/ تنها با این کارها می توان اقدام به گرفتن بدهی ها کرد/ ….، نباشید).
* لطفا بشکل شفاف بیان بفرمایید که کارکرد و هدف از تقاضای فشار دادن دکمه پنج در تماس های تلفنی خودکار بانک با مشتریانش چیست(بعد از برقراری تماس ماشینی،درخواست می گردد که عدد پنج را برای توضیحات بیشتر فشار دهیم، با فشردن عدد پنج، تماس قطع می گردد).
*درخواست می گردد بشکل رسمی دو گزارش مجزا از برنامه ها و عملکرد های بانک مسکن(سال ۱۳۹۶) برای رسانه ارسال گردد تا با تحلیل های رسانه، شفاف سازی های لازم در این خصوص صورت گرفته و به اطلاع شهروندان رسانیده شود(شاخص های اساسنامه ای و غیر اساسنامه ای بانک را در کنار این دو گزارش بررسی و تحلیل خواهیم نمود/ علل درخواست برنامه و عملکرد از بانک این است که ادعای وجود نسخ متفاوت از برنامه و عملکرد ، مطرح نگردد).
* سوالاتی از روند عملکردی بانک مسکن از دوره مدیریت آقای شریفی و دکتر بت شکن (خصوصا در مباحث ارزی و روند مواجهه با بدهی های مشکوک الوصول ) در اذهان عمومی وجود دارد که در صورت نیاز و بوجود آمدن شرایط و مبتنی بر وظیفه ذاتی رسانه جهت اطلاع رسانی ، طی گزارش هایی چند به اطلاع عموم خواهد رسید.
امیدواریم مدیرعامل محترم بانک مسکن که از بدنه همین بانک بوده و با توجه به سوابق برنامه ریزی خود، از اشرافیت کامل بر این بانک تخصصی، برخوردار است، اقدامات اصلاحی لازم جهت افزایش رضایتمندی ارباب رجوع و مشتریان بانک را مبذول داشته و با اقدامات انجام شده، از سطح نارضایتی های گروهی از مشتریان کاسته شود.
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

منبع : شعار سال